واکنش تند یک مرجع تقلید به جمله‌ روی رساله‌اش آمریکایی‌ها در صدر گردشگران خارجی حرم حضرت معصومه (س) پاسخ رئیس بنیاد شهید به حاشیه‌سازی‌ها درباره سهمیه ایثارگران در دانشگاه‌ها بیش از ۱۷۰۰ پرونده پزشکی بنیاد شهید در سال ۱۴۰۴ تعیین تکلیف شدند اجتماع فعالان جهادی مدارس علمیه کشور در مشهد برگزار می‌شود لقمه جسم و نور جان | بررسی موضوع نان حلال از منظر دین اسلام توانمندسازی بیش از ۷۰۰ مسجد مشهد در حوزه ایمنی به همت شهرداری ۱۷ اثر ادبی تازه‌منتشرشده در حوزه مقاومت، معرفی شد «حبیب آدینه‌پور»، جانباز ۷۰ درصد، به هم‌رزمان شهیدش پیوست اهمیت گفت‌و‌گو میان مسلمانان و پیروان ادیان الهی و غیرالهی برپایی نمایشگاه «مساجد در اسلام» در پاریس لزوم استفاده از ظرفیت مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی در ترویج سیره امام‌رضا(ع) مفهوم شهید در جنگ‌های جدید باید به لحاظ فقهی بررسی شود رئیس سازمان حج و زیارت منصوب شد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) توصیه‌های عملی آیت‌الله تقوایی برای کسب آرامش «آهات» نوحه‌های محرم با موضوع جنگ ۱۲روزه را تحلیل می‌کند افتخارآفرینی قاری ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه + فیلم اعضای هیئت انتخاب شانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج «سودای عشق» معرفی شدند ثبت‌نام پنجمین دوره کاروان حج تمتع اساتید دانشگاه آغاز شد | شرایط اختصاصی کاروان اساتید اولین جشنواره قرآنی «حفظ و مفاهیم قرآن کریم» برگزار می‌شود
سرخط خبرها

به یکدیگر خوش گمان باشیم

  • کد خبر: ۱۶۲۳۹۱
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
به یکدیگر خوش گمان باشیم
گمان بد ویرانگر است؛ صاعقه‌ای است که می‌تواند هم آدمی را در روابط اجتماعی تنزل اخلاقی دهد و هم زندگی شخصی اش را به سمت اتفاقات بد و تلخی‌ها سوق دهد.

گاهی کلمه‌ها می‌توانند سرچشمه سوءتفاهم باشند. گاهی ذهن آدمی‌ می‌تواند آنچه با چشم هایش می‌بیند به گونه‌ای تعبیر کند که دور از واقعیت باشد. گاهی زبان می‌تواند عبارتی را بیان کند که طرف مقابل برداشتی غیر از آنچه درست است، داشته باشد. در این اوقات ما در زندگی روزمره مان از آن به سوءتفاهم تعبیر می‌کنیم. سوءتفاهم‌هایی که ریشه در کلام، زبان و رفتار‌های ما نسبت به یکدیگر دارد.

سوءتفاهم‌هایی که می‌تواند ویرانگر دوستی ها، ارتباطات اجتماعی و حتی روابط خویشاوندی شود. گمان‌هایی که اغلب ذهنیت آدمی به واسطه پیش فرض‌هایی که دارد، به خاطر قضاوت‌هایی که هنوز از راستی و ناراستی اش اطمینان ندارد و به خاطر تجربه‌های پیشین از شناختی که از مسائل و آدم‌ها دارد ساخته می‌شوند. برای همین است که گاهی پیش از آنکه فردی لب به سخن باز کند می‌گوییم فلانی که حرف حساب نمی‌زند یا مثلا اگر فردی در حقمان خوبی کند با خودمان تصور می‌کنیم باز چه حساب کتاب و چه کاری با ما دارد.

حتی اگر در گذشته فردی، زندگی سالم و درستی نداشته است پیش از آنکه رفتار امروزش را ببینیم بر معیار شناختی که از گذشته اش داریم درباره کارهایش حدس می‌زنیم. «گمان بد» همان روی دیگر سوءتفاهم هاست، اما بارسنگین تری از حق الناس با خود به همراه دارد.

اینکه با گمان نادرستی درباره دیگری قضاوت بدی کنیم. اینکه با گمان غلطی اطلاعات اشتباهی را درباره دیگران به زبان بیاوریم یا به دیگران منتقل کنیم، اینکه حتی جدا از آدم‌ها درباره اتفاق‌های روزمره زندگی خودمان پیوسته گمان بد بزنیم و پیشاپیش از اتفاقات ناگوار استقبال کنیم، مسئله‌ای است که در آموزه‌های دینی بسیار مذمت شده است.

گمان بد ویرانگر است؛ صاعقه‌ای است که می‌تواند هم آدمی را در روابط اجتماعی تنزل اخلاقی دهد و هم زندگی شخصی اش را به سمت اتفاقات بد و تلخی‌ها سوق دهد. از این رو در فرازی از آیه ۱۲ سوره حجرات می‌خوانیم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ، اى اهل ایمان! از بسیارى از گمان‌ها [در حقّ مردم]بپرهیزید؛ زیرا برخى از گمان‌ها گناه است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->